THASSOS – INSULA DE SMARALD

Vara asta am ajuns pentru prima dată în Grecia, pe insula Thassos.

Niciodată nu e prea târziu să vezi Grecia, însă simt că ai nevoie de o viață întreagă ca să o vezi pe toată.

Eu mi-am facut debutul pe insula Thassos și mi-a plăcut la nebunie.

APA DE SMARALD

Poreclită și insula de smarald, Thassos e înconjurată de plaje cu nisip fin și iesire la o mare cu apă cristalină. Ai o mulțime de plaje frumos amenajate, mult mai mici decât cele din România, dar cu șezlongul inclus în prețul unei consumații de la bar.

Nu e totul ca în broșură. Thassos e cea mai apropiată destinație “exotică” pentru românii care aduc cu ei din pacate atmosfera de la Mamaia. Muzica (proastă!) la telefon sau la boxe, gălagie, gunoaie, știți voi, exact chestiile pentru care fugi de pe aici.

Partea bună e că Thassos are multe plaje, unele chiar de două persoane, astfel că tot răul spre bine. Există variante de refugiu, chiar dacă nu mai ai șezlong și bar în apropiere.

PISCINA NATURALĂ GIOLA

Giola este una din cele mai spectaculoase locații din Thassos. E o piscină naturală formată după ce tavanul unei grote s-a prăbușit. Este destul de adâncă, așa că trebuie să știi să înoți ca să poți să te arunci în ea. Și acolo erau mulți români, unii au adus chiar și drone pentru a se filma când se scufundă. Se ajunge greu la Giola. De la șosea trebuie să cobori la vale printr-o plantație de măslini, pe drum accidentat. La dus e ok, dar la întoarcere ai de urcat în arșița verii.

AUTENTICITATE / OSPITALITATE

Chiar dacă nu e pe continent, în Thassos vezi Grecia adevarată. Cea rurală, cu căprițe și măgari, cu mulți măslini, cu bătrânei care stau pur și simplu toată ziua la terasă, cu mâncare excelentă și cu ospitalitate exemplară. Mi-a mai plăcut că localnicii au multe mașini vechi, de obicei camionete care m-au dus cu gândul la America. Întotdeauna, desertul e din partea casei, fie el doar un rulou de kataifi și câteva bucățele de pepene.

BIJUTERIILE HAND MADE DIN THASSOS

Grecii din Thassos sunt bijutieri recunoscuți, iar aici este una din cele mai mari fabrici din Grecia, Iris Gold. Sunt magazine cu produse hand made în toate satele, iar eu m-am întors cu un mic prinț acasă ca amintire. 🙂

THEOLOGOS; POTAMNIA; PANAGIA

Nu, nu sunt cuvinte random în greacă, ci trei nume de sate ce merită vizitate, chiar dacă nu toate sunt pe malul mării.

Theologos e unul dintre cele mai vechi sate de pe insulă și fosta capitală. Theologos înseamnă “cuvântul lui Dumnezeu”, iar la mănăstirea de aici se spune că a ajuns o unghie de la mâna dreaptă a lui Iisus din momentul crucificării. 🙂

Panagia și Potamia sunt două sate apropiate ce oferă vedere panoramică asupra mării, case tradiționale superbe, multe produse artizanale locale și taverne cu mâncare bună.

PISICI, MULTE PISICI!

Dacă îți plac pisicile, Thassos e locul pentru tine! Sunt peste tot și dacă vrei poți să iei și acasă. Ei sunt sătui de ele. Am înțeles că în toată Grecia sunt probleme cu pisicile vagaboande, cam cum era cu câinii prin România. 🙂

MARBLE BEACH

Marble Beach e cea mai spectaculoasă plajă a insulei. E un adevărat paradis, dar din pacate este un paradis distrus de om.

Numele plajei este dat de pietrele provenite de la cariera aflată în apropiere, de unde în trecut se extrăgea marmura. Acum a rămas doar plaja formată din pietricele albe ce se opresc în apa turcoaz a mării Egee.

E un loc în care se ajunge greu, pe drum forestier de 20 km plin de gropi și obstacole. Cu toate astea e foarte aglomerată, mult peste capacitatea de 50 de persoane.

Am înțeles ca Marble Beach a fost amenajată relativ recent cu sezlonguri, umbrele și beach bar. E singurul loc din Thassos în care plătești pentru șezlong, 10 euro pe zi, dar pentru că am ajuns după amiază deja mi s-a acordat un discount de 3 euro.

Marble Beach

Chiar și asa, pentru mine a fost cea mai nereușită experiență din vacanța din Thassos. Puteam să trec peste drumul dificil, peste lipsa de indicatoare, peste prețul unui șezlong, dar nu am putut să trec peste muzica turcească dată incredibil de tare! Și chiar nu sunt sensibil la muzică. Merg de o viață la concerte de metal și hard rock, ascult muzică tare în căști, însă atmosfera de acolo era insuportabilă și nu eram singurul de acolo cu părerea asta.

Habar n-am care era ideea, erau unii oameni care se simțeau bine, cetățeni turci care dansau și se simțeau ca acasă probabil, romani care transmiteau live pe Facebook și tot tacâmul. Dar eu am simțit că nu e de mine, iar după 30 de minute am plecat.

Și mai există un obicei prost, la care evident că românii sunt părtași. Sunt oameni care pleacă de acolo cu portbagajul plin de marmură ca să își decoreze curțile sau mai știu eu ce fac cu ele. Cum cariera nu mai este funcționlă, marmura riscă să se termine în câțiva ani.

Email this to someoneShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook